25 december 2009

Wat betekent Kerst voor u?

Onderzoek kerstbeleving passagiers Betlehem Express

In opdracht van de PKN is er een grootscheps onderzoek gedaan naar de Kerstbeleving van passagiers van de Betlehem Express. De resultaten van dit onderzoek worden momenteel grondig geanalyseerd. Enkele markante uitspraken van de passagiers willen we u echter nu al geven.

Mw. Loos uit Spoorwijk, Den Haag:
“Nou om te beginnen is het een hele toer om een plekkie te kunnen vinden. Maar als je dan éénmaal zit, is het geweldig gezellig. Allemaal héééle leuke mensen; altijd vrolijk, met kadootjes. Je zit wel effe bij elkaar naar Betlehem, dus is het wel zo leuk om het gezellig te maken in de coupé. Wij, Ruben en ik (Louise), nemen altijd koffie en wat lekkers mee. Dat hoort er wel bij hoor: koffie en chocolade. Meestal maak ik met iedereen een babbeltje, waardoor je veel te weten komt. Er gebeurt eigenlijk nooit iets spannends, maar dat blijft elke keer een verrassing. Deze keer gaan we iets eerder naar Betlehem, omdat de trein op verschillende dagen rijdt. Dan zijn we er lekker op tijd.


Bas (17) uit Rijswijk:

“Kerst, dat zegt me niet zo veel. Alsof die ene dag zou helpen om vrede op aarde te brengen. Ik vind het meestal maar een saaie bedoening die hele Kerst. De hele dag bij je familie verplicht gezellig zitten te doen. En dan dat eindeloze tafelen. Ik ben altijd blij als de kerst weer voorbij is."

Dominee uit de Nieuwrkerk:

“Dit jaar ben ik eens niet thuis met Kerst. Ik weet niet meer wat ik met dit feest aanmoet. Vroeger wist ik het allemaal precies. Kerst stond voor mij voor de onvoorwaardelijke liefde van God. Zijn onnoemelijke trouw en genade. Dit alles gesymboliseerd in de geboorte van het Kind. Maar nu heb ik mijn twijfels. Zijn wij Gods liefde wel waard? Het is een mooi verhaal over Gods oneindige liefde. Maar wat is onze rol daarbij? Moeten wij niet zelf handen en voeten geven aan die liefde? En is de mens daar wel toe in staat. Al die oorlogen, ver weg in Irak en Afghanistan en dicht bij, de mensen die elkaar thuis of op het werk het leven zuur maken. Zijn wij Gods liefde wel waard?”

Cornelis Zoutekouw, bakker te Oud- Rijswijk:
“Kerst, dat is voor mij de drukste tijd van het hele jaar. Al dat kerstbrood en al die kerstkransjes die gebakken moeten worden. Ik ben altijd blij als het kerstavond is. Eindelijk rust."

Josefien van Gent, ambteloos, Oud-Rijswijk:

“Kerst. Dat is voor mij een moment van rust. Even weg van alles wat je tegenwoordig allemaal moet; clubjes, vriendinnen, fundraisers, schoonheidsbehandelingen, enz. Met Kerst ga ik heerlijk samen met mijn verloofde bijkomen in een fántastisch 5-sterren hotel in Betlehem. Heerlijk: alles wordt voor je gedaan deze dagen, Je hoeft zelf even helemaal niets."